اخبار ایران کلینیک

زایمان در کف زمین واقعیت دارد

  رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با تشریح محرومیت استان البرز گفت خیلی از بیماران به دلیل عدم امکانات مجبور می شدند در شرایط غیر بهداشتی و حتی کف زمین زایمان کنند و طبیعی است در مرکز کوچکی که سالانه ۵ هزار زایمان اتفاق بیفتد چنین شرایطی حاکم باشد.
دکتر حمید درفشی با اشاره به بازدید دو سال پیش وزیر بهداشت از استان البرز گفت: اولین مرکزی که دکتر هاشمی در این سفر بازدید کردند یکی از بیمارستان های کرج بود که وضعیت اسفباری در آنجا حاکم بود و یک خانه قدیمی تبدیل شده بود به جایی که اسمش را بیمارستان گذاشته بودند .
وی با بیان این که در این مرکز سالانه ۵ هزار زایمان انجام می شد، گفت : این بیمارستان دارای ۱۰ تخت بود که دو تخت آن مربوط به زایمان بود و به دلیل عدم وجود امکانات، بیماران در جایی که همراهان می ایستادند، زایمان می کردند و اگر قرار بود بیماری به سزارین احتیاج پیدا کند باید همراهان بیمار برانکارد می آوردند و بیمار را به دلیل نبود آسانسور از پله ها به اتاق عمل می بردند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این که فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا چنین اتاق زایمانی وجود داشته باشد، گفت: خیلی از بیماران به دلیل عدم امکانات مجبور می شدند در شرایط غیر بهداشتی و حتی کف زمین زایمان کنند و طبیعی است در مرکز کوچکی که سالانه ۵ هزار زایمان اتفاق بیفتد چنین شرایطی حاکم باشد.
دکتر درفشی گفت: وقتی وزیر بهداشت چنین وضعیتی را دیدند بسیار متاثر شدند و دستور دادند به هر طریقی شده این مشکل را حل کنید و حمایتها و پشتیبانی زیادی نیز برای رفع این مشکل داشتند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این که تصاویر این مرکز درمانی و شرایط غیر بهداشتی و غیر اصولی آنجا وجود دارد، گفت: هر فردی از این مرکز بازدید کرده است به این موضوع اذعان دارد.
دکتر درفشی گفت: مصاحبه روز گذشته وزیر بهداشت با رادیو ایران در واقع اشاره به این بیمارستان بود که چرا یک شهری نزدیک استان تهران با این همه جمعیت باید از حداقل امکانات برای زایمان برخوردار باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در ادامه به اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: با حمایت وزارت بهداشت دو بیمارستان بزرگ برای بخش زنان و زایمان در استان البرز طراحی شده که یکی از آنها ۱۶ و دیگری ۱۸ LDR یعنی اتاق زایمان ویژه خصوصی دارد و این اتفاق بزرگی است.
دکتر درفشی یادآور شد: صحبتهای دکتر هاشمی اشاره به این داشت که وضعیت نامناسب گذشته را در حال حاضر تبدیل به وضعیت فعلی کرده ایم و این حرف کاملا منطقی و اصولی بود.
وی گفت: در ظرف ۱۸ ماه با حمایت وزارت بهداشت ۷۲۰ تخت استاندارد ساخته و راه اندازی شده است و ۶۰۰ تخت دیگر نیز تا پایان سال در این استان تکمیل و راه اندازی می شود.
دکتر درفشی با اشاره به ارتقای شاخصهای بهداشتی مربوط به کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار نیز گفت: کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار تنها به بیمارستان مربوط نمی شود بلکه باید مسایل بهداشتی را در نظر گرفت.
وی گفت: اگر مادر بارداری تحت مراقبتهای بارداری قرار گرفته باشد مادران باردار دارای ریسک خطر بالا معمولا تحت کنترل قرار می گیرند و به جاهایی که بتوانند مادر باردار را حمایت کنند ارجاع داده می شوند.
دکتر درفشی گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد از زایمانها در استان البرز در بخش زنان و در بیمارستانها یی که پزشکان مقیم دارند، انجام می شود و طبیعتا با این وضعیت آمار مرگ و میر نیز کاهش می یابد.
وی با بیان این که سال گذشته تنها یک مورد مرگ مادر باردار در استان البرز داشته ایم ، در توضیح گفت: بخشی از جمعیت استان البرز از اتباع کشورهای خارجی هستند و برخی از آنها به بیمارستانها مراجعه نمی کنند در حالیکه همه شهروندان ایرانی در بیمارستانهای تخصصی زایمان می کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز همچنین به رایگان بودن زایمان طبیعی بر اساس طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: آمار سزارین نیز که قبل از طرح تحول سلامت در این استان بالای ۷۰ درصد بود به ۳۰ درصد کاهش یافته است و این اتفاق بزرگی است.
دکتر درفشی افزود: حضور پزشکان مقیم زنان و مامایی در همه بیمارستانهای زنان و زایمان به طور ۲۴ ساعته نیز به شدت آمار عوارض مرگ و میر ناشی از بارداری را کاهش می دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد برداشت برخی از رسانه ها از سخنان وزیر بهداشت در مورد شرایط نامطلوب یکی از بیمارستانهای استان البرز گفت: این استباط از سوی کسانی که متاسفانه دنبال سوژه هایی هستند که از یک کلمه یک مطلب بزرگ درست کنند منتشر شده است.
دکتر درفشی گفت: کسانی که نمی بینند ظرف مدت ۱۵ ماه ۷۲۰ تخت در یک استان راه اندازی شده است و کیفیت ارایه خدمات بهداشتی درمانی در بخش های زایمان، داخلی ، جراحی و اورژانس افزایش پیدا کرده است و فقط کلمه ای را انتخاب و پررنگ می کنند دنبال اصلاح نیستند .
وی گفت: در پاسخ به کسانی که این همه خوبیها و اتفاقات مثبتی که در راستای افزایش کیفیت ارایه خدمات انجام شده است را نادیده می گیرند و می گویند وزیر بهداشت گفته است مردم در کف زمین زایمان می کردند، می گویم زایمان در شرایطی که ۵ هزار زایمان در یکسال در جایی شبیه خانه که تنها ۱۰ تخت و ۲ تخت زایمان دارد ، حتی از کف زمین نیز بدتر است و من معتقدم که این مساله وجود داشته است.
دکتر درفشی تصریح کرد: به جرات می توانم بگویم بخش زایمانی که درست شده بهترین کیفیت را در بخش های دولتی و خصوصی داشته است.
وی در پایان گفت: اشاره صحبت وزیر بهداشت این بود که یک تحول بزرگی اتفاق افتاده است و مردم از کیفیت پایین خدمات درمانی به خدمات بسیار بالایی که در بیمارستانهای خصوصی هم وجود ندارد، دست یافته اند
“کاربر گرامی ، شما می توانید با عضویت در خبرنامه وبسایت ، از آخرین اخبار سلامت با اخبار پزشکی با خبر شوید “


منبع خبر : سلامت آنلاین
کلمات کلیدی :
زایمان,زمین,واقعیت,دار
  لینک های مرتبط

  سایر اخبار
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز