اخبار ایران کلینیک

چرا چماق به دستان به اورژانس اصفهان حمله کردند؟

  خبر هجوم ۱۰۰ چماق به دست به اورژانس اصفهان بار دیگر نشان داد امنیت جانی کادر درمان همواره از سوی همراهان بیمار که به دلیل بیماری و یا مرگ عزیزانشان روحیه شکننده ای دارند، تهدید می شود و لازم است در این باره تدبیری اساسی اندیشیده شود.
به گزارش سلامت آنلاین ماجرا اینگونه بوده که به گفته مسئول امور پایگاه اورژانس شهرستان برخوار ۲۵ تیرماه ساعت ۱۸ در تماس تلفنی با نیروهای اورژانس شهرستان برخوار اصفهان اطلاع داده می شود که تصادفی رخ‌ داده و ۳ مصدوم بر جای گذاشته است، در این تماس نیروهای اورژانس در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حاضرشده و مصدومان را به بیمارستان غرضی اصفهان منتقل کردند.
حسین قدیری می افزاید: در برگشت نیروهای اورژانس از بیمارستان غرضی، در تماسی دیگر اطلاع داده می‌شود که انفجاری مرگبار رخ ‌داده و نیروهای اورژانس به همراه سه آمبولانس به محل حادثه اعزام می‌شوند، ساعت ۱۹:۳۵ دقیقه این حادثه به نیروهای اورژانس اعلام می‌شود که آن‌ها کمتر از ۸ دقیقه یعنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام می‌شوند.
مسئول امور پایگاه اورژانس شهرستان برخوار می گوید: در این حادثه پسری ۲۰ ساله که کیفی روی موتورسیکلت حمل می‌کرد و حامل مواد محترقه بوده با زمین برخورد می‌کند و کیف منفجر می‌شود و مصدوم پای خود را از دست می‌دهد و تمامی ارگان‌های داخلی بدن وی از جمله کبد، مثانه و طحال در اثر موج انفجار وضعیت نامناسب و خون‌ریزی شدیدی پیدا می‌کند که به کمک تکنیسین‌های اورژانس خون‌ریزی مصدوم تا حدودی کنترل می‌شود و عملیات مایع درمانی و نیز اقدامات اولیه بر روی مصدوم انجام می‌شود.
پس از ۲۳ دقیقه مصدوم به بیمارستان کاشانی اصفهان منتقل می‌شود که در زمان ورود مصدوم به بیمارستان هوشیاری کامل داشته اما متأسفانه با گذشت دو ساعت از انتقال وی به بیمارستان فوت می‌کند.
بخش ناراحت کننده ماجرا اینجاست که رأس ساعت ۲۳ در تماس دوباره با اورژانس و اعلام تصادفی دریکی از خیابان‌های دولت‌آباد تکنیسین‌های اورژانس به محل حادثه اعزام می‌شوند ولی مشاهده می‌کنند که تصادفی در آن محل رخ نداده و در یک‌لحظه حدود ۱۰۰ نفر آمبولانس اورژانس را محاصره کرده و به نیروهای اورژانس حمله می‌کنند که مشخص می شود ضاربانی که به نیروهای اورژانس حمله کردند از بستگان و یا دوستان پسری بودند که مواد محترقه حمل کرده بود و باقی ماجرا.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ مرتبه توسط بستگان مصدومان حوادث به نیروهای اورژانس حمله شده که یک مورد آن‌ها در شهرضا و سه مورد دیگر در اصفهان بوده است.
براساس قانون، جرائم کیفری برای حفاظت پرسنل درمانی در حال انجام‌ وظیفه به این صورت است که اگر شخصی ازجمله بیمار، همراه، وابستگان و سایر افراد به پرسنل درمانی توهین کنند مشمول ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و به سه تا شش ماه حبس تا ۷۴ ضربه شلاق، جزای نقدی مجازات می‌شوند.
همچنین به کار بردن هرگونه کلمات رکیک، اهانت‌آمیز، فحاشی، انجام اقدامات عملی که دلالت بر توهین داشته و نیز واردکردن هرگونه ضربه به‌ قصد توهین و تحقیر ازجمله مصادیق اهانت به پرسنل اورژانس است.
حمله به کادر درمان جرم است
حمله همراهان بیمار به پزشکان و پرستاران مسبوق به سابقه است، مشکلی که پرسنل درمانی مدام از آن در هراسند و شاید باید قوانین بازدارنده تری برای این جرم تدوین و اجرا شود.
دکتر امین صابری نیا، رییس اورژامس کشور در گفتگو با سلامت آنلاین ضمن تایید خبر حمله چماق به دستان به اورژانس اصفهان می گوید: برخورد با سیستم خدمات عمومی جرم محسوب می شود . این اقدام در شهری مثل اصفهان جای تعجب دارد ، حتی اگر تفکری در این زمینه باشد که اشتباهی رخ داده است مراجع قانونی باید به این تفکر پاسخ دهند نه اینکه با این تصورکه می خواهیم پاسخی به خدمات اشتباه دهیم دست به انجام چنین کاری بزنند.
وی می افزاید: متاسفانه مردم از حقوقی که دارند آگاه نیستند. وقتی تماسی با اورژانس برقرار می شود ما تلاش می کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن خود را برسانیم و نباید فراموش کنیم که بحث زمان نسبی است و فردی که در انتظار تماس است چون شرایط نگران کننده ای دارد، ممکن است یک دقیقه ای که حالت عادی دارد برای وی به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه افزایش پیدا کند .
رئیس اورژانس کشور این شرایط را زمانی که بیمار در اضطرار است سخت ترمی داند و می گوید: : متاسفانه خیلی از موارد است که حتی رسیدن اورژانس هم نمی تواند کمکی برای نجات فرد کند، این امر موضوعی طبیعی است و در تمام دنیا هم اتفاق می افتد اما متاسفانه در کشورمان باعث برخورد های نامناسبی می شود که در شرایط عادی وجود ندارد .
وی با بیان به اینکه مواردی از این برخوردها حتی در رسانه ملی نیز به نمایش گذاشته شده است، خاطر نشان می کند:در رسانه ملی برخورد فیزیکی افراد با اورژانس نشان داده شده است بنابراین نیاز است که رسانه ها مردم را در این باره آگاه کنند که برخورد با سیستم خدمات عمومی منجر به برخورد قضایی شده و حتی جرم محسوب می شود.
صابری نیا تاکید می کند: متاسفانه مردم از این موضوع اطلاعی ندارند و فکر می کنند که می توانند هیجانات خود را این گونه تخلیه کنند . ما در تلاش هستیم که بهترین خدمت را به مردم به دور از ترس و وحشت از رفتار های نابهنجار ارائه دهیم ولی گاه اتفاقی بدی می افتد.
وی می گوید:این موضوع را در دستور العمل کل دانشگاه ها قرار داده ایم که اگر شخصی در وضعیت غیر عادی و یا حتی عادی تعرضی به پرسنل اورژنس کرد به عنوان یک دعوی حقوقی مطرح شود و نه عنوان یک موضوع شخصی . این بدان معناست که خود دانشگاه باید از آن فرد شکایت کند و حتی اگر رضایت پرسنل را هم جلب کردند باز هم بااین موضوع برخورد شود تا جلوی این فرهنگ غلط گرفته شود .
رئیس اورژانس کشور می افزاید: ما باید احساس امنیت را در جامعه برای پرسنلی که در سیستمهای مختلف مشغول به خدمتگزاری هستند ایجاد کنیم و نهایتاً مردم بدانند که ارائه خدمت در یک محیط امن قابل انجام است .
صابری نیا از رسانه ها می خواهد مردم را آگاه کنند و می افزاید : مردم باید بدانند که چه حقوق اجتماعی دارند و مراجع شکایت کجاست . ما نمی گویم که مردم حق شکایت ندارند چرا که اگر شکایتی نشود مسئولان از کاستی هاخبردار نمی شوند ،ولی مرجع شکایت مشخص است اینکه مردم می خواهند با این رفتارها و تفکری که نابحق است با اورژانس برخورد کنند باعث می شود که هر زمان که ماموران اورژانس بخواهند خدمتگزاری کنند و ماموریتی به آنها محول می شود نتوانند خوب ارائه خدمت کنند و در انتظار حضور پلیس باشند .
وی تاکید می کند: مرگ جزئی از جریان زندگی است ، ما باید تلاش خود را بکنیم که سلامت را به جامعه برگردانیم اما در صورت فوت مصدوم نباید با ماموران اورژانس برخورد فیزیکی صورت گیرد و این دور از فرهنگ ایرانی و جامعه متمدن است .
به گفته وی اگر مردم شکایتی دارند شماره ۱۵۹۰ به عنوان یک شماره یکسان در تمام کشور آماده دریافت نظرات مردم است و اطمینان می دهم و اگر پرسنل خطائی را به عمد یا سهو انجام دهند،حتما رسیدگی خواهد شد .
اتفاقاتی که تکرار می شوند
آذرماه سال گذشته نیز گروهی با حضور در بیمارستان سوسنگرد پزشک کشیک سوسنگردی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. همچنین پیش از آن اقوام یک بیمار به بیمارستانی در بهبهان حمله کردند. برخی از این وقایع هم مثل اسیدپاشی به صورت یکی از پزشکان پایتخت، تیراندازی به یک پزشک و قتل پزشک اردبیلی، خارج از بیمارستان ها اتفاق افتاده است. تعدد سوقصدها به کادر پزشکی و درمانی موجب شد که در نهایت، مردادماه سال گذشته و پس از قتل پزشک اردبیلی، برخی پزشکان در مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کنند. حاضران به‌صورت خودجوش طومار درخواستی خطاب به مقام معظم رهبری نوشته و در آن خواستار رسیدگی به مساله امنیت پزشکان شدند.
در آن مقطع نیز رئیس سازمان نظام‌ پزشکی کشور، این حرفه را بی پناه ترین شغل در ایران معرفی کرد و گفت: جامعه پزشکی با دل‌نگرانی و تشویش خاطر به امنیت خود حساس است و درمورد آن نگرانی دارد و همه باید تلاش کنیم که به سمتی برویم که امنیت پزشکان فراهم شود.
وی افزود: کار در اورژانس سخت است، همچنین ما پزشکانمان را برای طرح اجباری به مناطق محروم می‌فرستیم، در حالی که برای آنها نه امنیت فراهم می‌کنیم و نه پول کافی به آنها می‌دهیم. اگر امنیت پزشکان عمومی آسیب ببیند این مردم هستند که آسیب می‌بینند. پزشکان و پرستاران مراکز درمانی در موارد زیادی با مشکلات امنیتی مواجه می شوند، بنابراین خواستار این هستیم که امنیت این افراد با همکاری نیروی انتظامی بیش از گذشته تأمین شود.
موج منفی علیه پزشکان و دودی که به چشم بیماران می رود
به گزارش سلامت آنلاین موضوع تهدید امنیت جانی کادر درمان موضوعی است که کارشناسان حوزه سلامت نسبت به آن اظهار نگرانی می کنند . البته نباید فراموش کرد یکی از دلایل چنین حرکت هایی آسیبی است که به جایگاه حرفه پزشکی وارد شده است. حرفه ای که پیشتر از این دارای قداست بود و افراد با حضور در مطب پزشک اطمینان داشتند که به لطف خداوند، پزشک سلامتی را برای آن ها به ارمغان می آورد، ولی هم اکنون چنین شرایطی وجود ندارد و حرفه پزشکی به دلیل موج منفی که در جامعه ایجاد شده، قداست خود را از دست داده است. اینجاست که اهمیت احترام به قانونمداری و حل مشکلات از مجاری قانونی بیشتر روشن می شود. اکنون موجی در جامعه ایجاد شده که گویی پزشکان،گانگسترهایی هستند که از دانشگاه های علوم پزشکی فارغ التحصیل شده اند و تنها در پی منافع مادی خود هستند. متاسفانه این موج منفی تنها موجب دلسردی کادر درمان و آسیب دیدن خود مردم می شود. بنابراین باید با فرهنگ سازی مناسب چنین جو ناخوشایندی که در بروز چنین رفتارهای نیز بی تاثیر نیست شکسته شود ، چرا که دود تبعات این موج و روی آوردن به خشونت و اقدامات فردی در نهایت به چشم مردم و بیماران خواهد رفت.

“کاربر گرامی ، شما می توانید با عضویت در خبرنامه وبسایت ، از آخرین اخبار سلامت با اخبار پزشکی با خبر شوید “


منبع خبر : سلامت آنلاین
کلمات کلیدی :
چماق,دستان,اورژانس,اصفهان,حمله,کردند
  لینک های مرتبط

  سایر اخبار
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز