گروه اطلاعات دارویی

این داروها از کم کردن وزن جلوگیری می کنند

محمد حسین عزیزی متخصص تغذیه گفت: تعدادی از داروها که برای درمان برخی بیماری های شایع مانند فشار خون بالا، آلرژی، افسردگی، التهاب، و دیابت تجویز می شوند، ممکن است منجر به افزایش وزن شوند.
وی ادامه داد: به طور کلی داروهای لاغری از طریق چهار مکانیسم موجب لاغری می شوند، برخی داروها بر سیستم اشتها و مغز اثر گذشته و برخی دیگرکه ترموژینک نام دارند، با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، موجب لاغری می شوند. بعضی از داروها با افزایش دفع آب بدن وبعضی با کاهش جذب چربی ، مانع اضافه وزن می شوند.
عزیزی اظهار کرد:استروئیدها و آنتی هیستامین ها،والپروئیک اسید (والپوریک) برای تشنج و انسولین تزریقی می تواند باعث افزایش قابل توجه وزن شود.
وی تاکید کرد: مسدود کننده های بتا(متوپرولول، آتنولول، کارودیلول، و پروپرانولول)،ضد افسردگی ها( آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، دوکسپین، پاروکستین، ترازودون و...) از کاهش وزن جلوگیری می کنند.
عزیزی افزود: متخصصین تغذیه تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، وزن و موقعیت های فیزیولوژیکی رژیم غذایی یا داروهای لاغری را حتی اگر مورد تأیید باشند، تجویز نمی کنند زیرا تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده ایجاد کند.
وی در رابطه با ساخت داروهای لاغری که فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند اظهار کرد:این داروها به صورت دست ساز ساخته شده و غیرقانونی وارد کشور می شوند، معمولا در داروخانه به فروش نمی رسند و در مراکز غیرمجاز مانند آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی و عطاری ها عرضه می شوند.
عزیزی افزود: قرص های لاغری فاقد مجوز از موادی تشکیل شده اند که یکی از عوارض آنها لاغری می باشد و مشکلات قلبی ـ عروقی، عوارض گوارشی، فشارخون و سنکوپ در مصرف کنندگان این داروها بسیار مشاهده شده است.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: اگر یک کودک والدین دارای وزن طبیعی داشته باشد ،۱۰درصد، اگر فقط یکی از والدین چاق باشند ۵۰ درصد و اگر هر دو چاق باشند با احتمال 80 درصد دچار چاقی می شود.اگر رژیم سخت و نامتعادل باشد باعث کاهش ویتامین ها ومواد معدنی و در نهایت کم خونی می شود و نبود نشاسته در آن منجر به سوختن پروتئین ها (ماهیچه ها) و تحلیل عضلات می شود .
  لینک های مرتبط

  لینک های پیشنهادی
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز