گروه مکمل ها

عرضه مکمل های غذایی فقط در داروخانه ها مجاز است

مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران ؛ با اشاره به این که موضوع تقلب و قاچاق در خصوص مکمل‌های غذایی یکی از مشکلات شایع در عرصه جهانی تولید و پخش این فرآورده‌هاست اذعان داشت : متاسفانه بازار ایران نیز به این مشکل مبتلا شده است.
وی با اشاره به قاچاق مکمل‌های غذایی به دلیل وجود کارگاه‌های متعدد زیر پله‌ای در کشورهای همسایه و شیوع تولید غیر قانونی آن افزود : این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل وزارت بهداشت، بحث واردات، تولید و عرضه آن‌ها را به دقت دنبال می‌کند.
وی در خصوص عوارض استفاده از مکمل های قاچاق و تقلبی تصریح کرد :مکمل‌های غذایی وارداتی و تولید داخل جهت مصرف باید دارای استانداردهای مناسب بوده و انحراف از این استانداردها می‌تواند موجب بروز عوارض و آسیب‌های جدی به مصرف‌کنندگان شود.
سجادی ادامه داد: عموم مکمل‌های غذایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، فرآورده‌هایی هستند که نتوانسته‌اند حداقل‌های استاندارد و تأییدیه‌های بین‌المللی را اخذ کنند.
دبیر انجمن داروسازان ایران خالص نبودن مواد موثره یا اضافه کردن ماده ناخالص به همراه ماده موثره را یکی از انواع تقلبات در مکمل های غذایی قاچاق عنوان کرد و گفت : کیفیت نداشتن ماده مؤثره که باعث افت مقدار ماده مؤثره در طول زمان پایداری محصول می‌شود، می‌تواند یکی از انواع تقلبات در مکمل‌های غذایی قاچاق باشد.
وی افزود : تطابق نداشتن ماده مؤثره با برچسب روی فرآورده، تولید فرآورده در شرایط غیراستانداردو مغایر با اصول GLP و استفاده از برچسب برندهای معتبر و معروف بر روی فرآورده‌ها نیز از جمله سایر انواع تقلب در این حوزه است.

به گفته وی آلودگی به مواد پاتوژن میکروب‌ها که باعث تجزیه مواد مؤثره می‌شود و احتمال ایجاد بیماری یا صدمه جسمی در صورت استفاده را به دنبال خواهد داشت، در برخی موارد مشاهده می‌شود.

"" جهت عضویت در کانال تلگرام ایران کلینیک بر روی لینک آن در پایین سایت کلیک نمایید ""

سجادی به وجود مواد سمی در مکمل های تقلبی و قاچاق اشاره کرد و بیان داشت :وجود مواد سمی یا باقیمانده حشرات به همراه مواد مؤثره (در خصوص فراورده‌های گیاهی) و همچنین جدید بودن فراورده و فقدان اطلاعات کافی به جهت سالم و ایمن بودن مصرف آن از نظر ایجاد بیماری یا آسیب‌دیدگی نیز در خصوص مکمل‌های قاچاق مطرح است.

  لینک های مرتبط

  لینک های پیشنهادی
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز