گروه روانپزشکی

ارتباط کمبود کورتیزول با چاقی مبتلایان به افسردگی و اختلال دوقطبی

 اخیرا تیمی از محققان در کشور سوئد دریافته‌اند که ارتباط نزدیکی بین میزان کم هورمون استرس یعنی کورتیزول و میزان بالای چاقی در بین بیماران افسرده و افرادی وجود دارد که به اختلال دوقطبی دچارند. 

میلیون‌ها آمریکایی از اختلال دوقطبی، افسردگی و چاقی رنج می‌برند اما این تحقیق توانست درک و شناخت بهتر و دقیق‌تری از شیوع بالای بیماری‌های قلبی‌-عروقی در میان بیمارانی به دست دهد که به طور مکرر دچار افسردگی و اختلال دوقطبی می‌شوند. این نتایج می‌تواند در آینده مسبب یافتن روش‌های درمانی پیشگیرانهٔ بهتری برای بیماری‌های قلبی‌-عروقی شود.

"" کاربران گرامی ، شما میتوانید با عضویت در کانال تلگرام ایران کلینیک از آخرین اخبار این وبسایت باخبر شوید . ""

در این تحقیق تازه، محققان میزان سلامتی ۲۴۵ بیمار را که دچار اختلال دوقطبی یا افسردگی مزمن بودند از طریق بررسی میزان کورتیزول، قند خون، فشار خون، چاقی و میزان چربی موجود در خون و سندروم متابولیک پنهان مورد ارزیابی قرار دادند. آنها گروهی را که بیماری افسردگی و اختلال دوقطبی داشتند با ۲۵۸ شرکت‌کننده‌ای مقایسه کردند که سالم بودند.
محققان دریافتند بیمارانی که دائما میزان کوتیزول آنها نزدیک به سطح چاق بود (۳۴ درصد)، میزان چربی خون آنها بیشتر بوده (۴۲ درصد) و دچار سندروم متابولیک بودند (۴۱ درصد). در مجموع افراد از طریق سیستم پیچیده‌ای به استرس واکنش نشان می‌دهند که تقریبا بر هر عضو بدن از مغز گرفته تا معده اثر می‌گذارد؛ اما زمانی که کورتیزول مانع از فعالیت سیستم ایمنی می‌شود، روند هاضمه کُند شده و با انسداد روبرو می‌شود که به بی‌خوابی، افسردگی و چاقی می‌انجامد. وقتی فردی از اختلال دوقطبی یا افسردگی رنج می‌برد، میزان کوتیزول او به خاطر استرس طولانی در بدن زیاد خواهد شد. به مرور زمان، استرس مزمن باعث می‌شود تا بدن وارد مرحله‌ای بحرانی شود که در عوض باعث کاهش میزان کورتیزول شده و مسبب اضافه‌وزن خواهد شد.

تقریبا ۵.۷ میلیون فرد بزرگسال آمریکایی دچار اختلال دوقطبی هستند که آن را به نام افسردگی شیدائی هم می‌شناسند. این بیماری روانی باعث می‌شود که فرد دچار تغییرات حالت و روحیه به شکل افراط و تفریط شود. اگرچه اختلال دوقطبی را می‌توان با دارو و روش‌های درمانی مختلف کنترل کرد، اما این اختلال هنوز می‌تواند توانایی فرد را برای انجام کارهای عادی زندگی مختل کند. خطر بروز بیماری قلبی در آن دسته از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند بیشتر است و می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال از عمر آنها بکاهد و از طرفی یکی دیگر از نتایج عمدهٔ چاقی و میزان بالای چربی خون هم محسوب می‌شود.

"" جهت عضویت در کانال تلگرام ایران کلینیک بر روی لینک آن در پایین سایت کلیک نمایید ""

از سوی دیگر افسردگی، به شکل دیگری می‌تواند مسبب مشکلاتی در تنظیم میزان کورتیزول شده و به مانند اختلال دوقطبی مسبب اضافه‌وزن باشد. بیمارانی که از افسردگی و اختلال دوقطبی رنج می‌برند به شکل خاصی به کورتیزول حساسیت دارند و این موضوع حتی زمانی که دچار استرس نباشند منجر به افزایش چربی آنها خواهد شد.
محققان می‌گویند: تنظیم میزان کورتیزول در بدن در افرادی که دچار اختلال دوقطبی بوده و یا از عود کردن افسردگی رنج می‌برند با وخیم شدن میزان سلامت فیزیکیشان ارتباط نزدیکی دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان شناخت بیشتری از این ارتباط به دست آورد. (سلامت آنلاین/ ترجمه: ماهان تیرماهی)

  لینک های مرتبط
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز