گروه بدن

آرتروز در کمین افراد بالای 45 سال

مرتضی رجایی، جراح و متخصص ارتوپدی ؛گفت: آرتروز یا همان استئوآرتریت به معنی سائیدگی وتخریب مفصل است که از علائم آن می‌توان به تغییر شکل ، درد و محدودیت در تحرک مفصل اشاره کرد.
رجایی، درباره درمان این بیماری بیان کرد: در بیماری‌های ارتوپدی ، درمان تنها در صورتی موفقیت‌آمیز است که بیمار نقش اساسی خود را در بهبود بیماری بپذیرد.
وی ادامه داد: بنابراین هرچه دانش بیمار در مورد بدن خود و نوع مشکلی که دارد بیشتر باشد بهتر می‌تواند روش‌های درمانی را پذیرفته و ارتباط بین بیمار و پزشک بهتر برقرار می‌شود. 
وی غضروف مفصلی را از مشکلات بیماری آرتروز دانست و اظهار داشت: مشکل عمده در بیماری آرتروز، غضروف مفصلی است که البته پس از مدتی استخوان آن مفصل هم دچار مشکل می‌شود و امکان درگیری برای کلیه مفاصل وجود دارد. 

این جراح و متخصص ارتوپدی افزود: مفاصل زانو از شایع‌ترین محل مبتلا به بیماری آرتروز است و مفاصل انگشتان دست و پا ، ران‌ها، ستون فقرات از دیگر مفاصل درگیر این بیماری هستند.

"خبرخوان ایران کلینیک"

رجایی تاکید کرد: کششی که به وسیله عضلات به استخوان‌ها اعمال می‌گردد، باعث ایجاد حرکت استخوان‌ها می‌شود.
وی افزود: در انتهای هر استخوان یعنی همان جائی که استخوان‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند یک بافت سخت ولی در عین حال صاف و انعطاف پذیر تحت عنوان غضروف وجود دارد که انتهای هر استخوان را پوشش می‌دهد. 
این جراح و متخصص ارتوپدی فعالیت های مداوم و روزانه بدن را از دلایل آسیب دیدن مفاصل بیان کرد و گفت: به دلیل فعالیت‌های مدوام و روزانه بدن، مفاصل دائما در خطر ضربه و آسیب قرار دارند، این ضربه‌ها باعث ایجاد آسیب‌هایی به مفاصل، مخصوصاً غضروف‌های مفصلی می‌شوند.
رجایی ادامه داد: این آسیب‌ها تا حد امکان توسط بدن ترمیم و بازسازی می‌شوند. این بدان معنی است که در طول عمر یک انسان، مفاصل بدن، به طور دائم، در یک پروسه آسیب دیدن و ترمیم شدن قرار دارند.
این جراح و متخصص ارتوپدی ،درباره شروع بیماری آرتروز افزود: گاهی میزان شدت آسیب‌های مفاصل بیشتر از میزان قدرت ترمیمی بدن است و نمی‌تواند آسیب‌هایی با شدت معمول را ترمیم كند که در این شرایط، غضروف مفصلی آسیب دیده به مرور زمان تخریب می‌شود و بیماری آرتروز آغاز شود. 
وی تغییر شکل مفصل را از شایع ترین علائم آرتروز دانست و گفت: تغییر شکل مفصل یکی از شایع ترین علائم آرتروز است.
رجایی ادامه داد: محدودیت در تحرک و قابلیت انعطاف مفاصل مبتلا، عدم وجود تب، وجود ورم در مفصل، ایجاد صدای سائیده شدن همراه با تحرک مفاصل مبتلا، خشکی و درد در ناحیه مفصل مخصوصا کمردرد نیز از دیگر علائم بیماری آرتروز است.

این جراح و متخصص ارتوپدی تغییر آب و هوا را نیز از دیگر علائم آرتروز بیان کرد و افزود: تشدید درد در موارد تغییر آب و هوا (افزایش سرما و رطوبت هوا باعث افزایش شدت درد می‌شود)از دیگر علائم آرتروز است. 

"خبرخوان ایران کلینیک"

رجایی چاقی را از دلایل افزایش بیماری آرتروز دانست و بیان کرد: یکی از فاکتورهای افزایش دهنده خطرمبتلا به آرتروز ازدیاد وزن یا همان چاقی است.
وی در مورد تاثیرافزایش سن بر بیماری آرتروز گفت: افزایش سن باعث بوجود آمدن بیماری آرتروز می شود به طوریکه افراد بالای 45 سال به درجاتی از آرتروز مبتلا می‌شوند.
رجایی ادامه داد: نشستن زیاد و طولانی مدت، انجام فعالیت‌هایی که به مفاصل فشار می‌آورند مانند فوتبال، قالی بافی، اعمال فشار به مفاصل به دلیل فعالیت‌های زیاد نیز از دیگر دلایل بوجود آمدن بیماری آرتروز است.

این جراح و متخصص ارتوپدی درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری آرتروز اظهار داشت: مصرف روزانه شیر تازه، نگهداری وزن بدن در حد متناسب با قد ، انجام نرمش‌های کششی به صورت روزانه و مرتب و انجام فعالیت‌های فیزیکی در حد مناسب از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این بیماری است.

"خبرخوان ایران کلینیک"


  لینک های مرتبط
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز