اخبار ایران کلینیک

تحول در آموزش پرستاری، نیاز جامعه است

  معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مدیران پرستاری بیمارستان های کشور تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را اولویت نظام سلامت در سال ۹۵ عنوان کرد و بر لزوم همکاری همه دست اندرکاران نظام سلامت در پیشبرد این برنامه ها تاکید کرد.
دکتر باقر لاریجانی در همایش مدیران بیمارستان های دولتی و غیردولتی سراسر کشور که در سالن همایش های رازی برگزار شد، به دستاوردهای آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت در حال حاضر در ۶۵ دانشگاه و دانشکده دولتی و حدود ۹۰ واحد دانشگاهی غیردولتی ۲۵۰ هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و ۱۹ هزار عضو هیات علمی تدریس به این دانشجویان را برعهده دارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در ابتدای سال گذشته گفت: سال ۹۴ به نهادینه کردن این برنامه ها در بین دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور گذشت. سال ۱۳۹۵، زمان تمرکزبر استقرار برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است و خوشبختانه به عزم و همکاری کلیه همکاران در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و ستاد وزارت بهداشت اجرای این برنامه ها در سطح ملی در دست پیگیری است.
دکتر لاریجانی ضمن بیان عناوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: در واقع یکی از اهداف این برنامه ها دستیابی کشور به مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان در برخی از حوزه های نظام سلامت است که زیربنای این حرکت عظیم باید از تحول در آموزش علوم پزشکی کشور آغاز گردد.
وی با معرفی بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور به عنوان یکی از محورهای مهم این برنامه ها تاکید کرد رسالت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور تامین نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت کشور و پاسخگویی به نیازهای جامعه در این حوزه است و علاوه بر این ما باید پاسخگوی اهداف جهانی در حوزه سلامت نیز باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت رشته پرستاری را از جمله حرف موثر در ارائه خدمات سلامت برشمرد و اظهار داشت: تعداد نیروهای پرستاری در هر كشور ارتباط مستقیمی با ارتقای شاخصهای خدمات درمانی دارد و برهمین اساس كشورهای مختلف برنامه‌ریزی‌های متنوعی را برای ارتقای منابع انسانی حوزه پرستاری داشته‌اند. وی افزود: در كشور ما، علی‌رغم پیشرفتهای قابل توجه نظام سلامت منابع انسانی پرستاری رشد پایاپای نداشته و باید برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه صورت گیرد.
دکتر لاریجانی محاسبه نیروی انسانی موجود و برآورد نیروی مورد نیاز را اساس برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به خدمات پرستاری برشمرد و آمار ثبت شده پرستاران در رده های مختلف در سازمان نظام پرستاری ایران، شامل تعداد شاغلین ، بازنشسته ها و شاغلین حدود ۱۱۴ هزار نفر است و روش های مختلفی برای محاسبه تعداد نیروهای مورد نیاز این حوزه وجود دارد که از جمله روش های متداول می توان به روش سنتی، روش سازمان بهداشت جهانی، نسبت پرستار به جمعیت، نسبت پرستار به پزشک، نسبت پرستار به تخت بیمارستانی و شاخص های توافقی را می توان نام برد .
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هریک از روش های محاسبه اعداد متفاوتی را نشان می دهد و باید نتایج با واقعیت های نظام سلامت تطبیق داده شود گفت: با احتساب تمامی این روش ها ما دچار کمبود جدی پرستار هستیم و همچنین باید بستر کاری برای این همکاران محترم در مراکز درمانی و ارائه خدمات مختلف فراهم گردد.
دکتر لاریجانی اذعان داشت: با ظرفیت های فعلی طی ۵ سال آتی تنها قادر به تربیت ۳۰ هزار کارشناس پرستاری هستیم و برای گسترش کار باید برای ایجاد بسترهای دیگر برای تربیت پرستار اقدام کنیم. وی بسترهایی همچون بیمارستان های دولتی و غیردولتی با همکاری دانشکده های پرستاری سراسر کشور را از دیگر بسترهای تربیت نیروی پرستاری برشمرد و گفت: چنانچه برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد شاید بتوان بخشی از کمبود نیروی انسانی حوزه پرستاری در ۵ سال آینده را جبران کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اقدامات متعددی طی چندماه گذشته برای توسعه آموزش پرستاری کشور صورت گرفته که از آن جمله می توان به ابلاغ آیین نامه توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در زمینه تربیت پرستار اشاره کرد.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: در راستای اجرای این آیین نامه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با بیمارستان های متقاضی تربیت نیروی پرستاری قرارداد منعقد می کنند و با اعلام ظرفیت ها به معاونت آموزشی و تصویب آن در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، ظرفیت های جدید در دفترچه آزمون ثبت خواهد شد.
“کاربر گرامی ، شما می توانید با عضویت در خبرنامه وبسایت ، از آخرین اخبار سلامت با اخبار پزشکی با خبر شوید “


منبع خبر : سلامت آنلاین
کلمات کلیدی :
تحول,آموزش,پرستاری،,نیاز,جامع
  لینک های مرتبط

  سایر اخبار
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز