گروه روانپزشکی

شوخی های زن و شوهری که باید هرچه سریعتر ترک شان کرد

متاسفانه برخی رفتارها فقط ظاهرشان شبیه شوخی و طنز است که در صورت تکرار و با گذر زمان، شادی و گرمای خانه را کم رنگ می کند. کم نیستند مردان و زنانی که از برخی رفتار همسرشان بخصوص در بین جمع دوستانه و خانوادگی گله می کنند یا حتی معتقدند در هنگام صحبت منطقی به سرعت دعوایشان می شود، این مسائل همواره بین زن و شوهرهای امروزی وجود دارد و جز برخی افراد بقیه قادر به کنترل این رفتار نیستند و در نهایت کارشان به نارضایتی و طلاق می کشد.
وقتی پای صحبت و نصیحتهای مادران و پدران خود می نشینیم آنها معتقدند که باید در رفتار با طرف مقابل سیاست داشت و به گونه‌ای رفتار کرد که در عین حفظ حرمتها به نتیجه مشترک و مطلوب رسید. این برای زوجین بسیار نکته مهم و حائز اهمیتی است چرا که بسیاری از تعارضات به دلیل ضعف در برطرف کردن مشکلات زناشویی بوده و به قولی کاسه صبر زن و شوهر را لبریز می کند.
هرچند امروزه دنیای مجازی پر از راهکار و آموزش برای مسائل مختلف است اما درست و کارآمد بودن هریک از آنها بخصوص در حفظ روابط زناشویی و عشق وعلاقه بین زوجین بر کسی آشکار نیست و بی شک تنها روانشناسان و متخصصان این حوزه می توانند بهترین انتخاب و راهکار را ارائه دهند.
پای این مسائل را به زندگی زناشویی باز نکنیداستفاده مداوم از عباراتی همچون " طلاق" ، "بی جنبه" ، "خانه همسر دومم بودم" و تحقیر و تمسخر همسر به ویژه برای ظاهر و طرز گفتمان او حتی اگر در حکم شوخی باشد هم صحیح نیست چراکه می تواند زن یا مرد را در لاک خود فرو ببرد یا زندگی را با جنجال مواجه کند. شوخی های به ظاهر ساده ذهن همسر را درگیر کرده و اضطراب و ترس از برهم خوردن رابطه را در دل می اندازد.
البته نباید یک شوخی کوچک همه چیز را به هم بریزد اما تکرار و عادت به این نوع از شوخی ها، می تواند زندگی زناشویی را سرد کند و درمقابل هیچ چیزی نمی تواند به اندازه ابراز محبت و صحبتهای عاشقانه، موجب استحکام زندگی مشترک شود.
این روابط فقط خاص زن و شوهر استمژگان نیکنام دکتری روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بالطبع روابط بین زوجین نیاز به یک مهارت و فنی خاص دارد که با ارتباطات دیگر متفاوت است چرا که با تداخل بعد عاطفی و هیجان در روابط، ممکن است مسائلی پیش آید که در روابط معمول با افراد عادی ایجاد نشود، از این رو مهارت در ارتباطات زناشویی حائز اهمیت است.
وی افزود: در هنگام گفت‌وگو با افراد عادی حتی بدون مشترکات و منافع یکسان، اگر به نتیجه مشترکی نرسید احتمالا مشکل خاصی ایجاد نمی شود اما در مهارت ارتباطی زناشویی، گفت‌وگو یعنی زن و شوهر نظرات خود را روی هم ریخته و به نظر و گزینه مشترک فیمابین برسند.
حرفهایی که می خواهند خود به کرسی بنشینندمشکل از آن جایی شروع می شود که هرکدام از زوجین گاهی مصرانه تنها حرف خود را درست و منطقی می دانند و متاسفانه تعارضات زناشویی درگفت‌وگو به وجود می آید.
نیکنام اظهار داشت: گفت‌وگوی زن و شوهر اگر به گونه ای باشد که هیچکدام حاضر به درک حرفای دیگری نباشند آن وقت نه تنها به نتیجه مشترک نمی رسند بلکه در حالت پیشرفته تر به لجبازی، فحاشی و ارتباطات ناپسند می انجامد. اینکه برخی زوجین معتقدند هیچگاه (یا حتی اکثر اوقات) حرف یکدیگر را نمی فهمند و درهنگام صحبت مدام دعوایشان می شود ،ریشه در همین موضوع دارد که در ارتباطات با یکدیگر، هرکدام می خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و درنهایت به نتیجه مشترک نمی رسند.
صمیمی ترین دوست شما همسرتان استاین دکترای روانشناسی با تاکید بر اهمیت مهارت‌های ارتباطی در زندگی عنوان کرد: زوجین نسبت به یکدیگر، صمیمی ترین افراد روی زمین هستند لذا این موضوع ایجاب می کند در ارتباطات با یکدیگر روابط خاصی را پیش گیرند.
لازم است هرفردی نسبت به افراد مختلف روابط اجتماعی متناسب را پیش گیرد مثلا ادبیات زندگی کاری با ادبیات زندگی خانوادگی باید متفاوت باشد و از چارچوب رفتاری متناسب پیروی کند، نیکنام با اشاره به این موضوع گفت: بین همسران هم باید این روند حاکم باشد و در ارتباطات از حرمت شکنی، تحقیر، ادبیات سطح پایین و عمومی (مورد استفاده برای ارتباط با هرفردی) استفاده نشود چرا که نه تنها حرمت خانواده را خدشه دار می کند بلکه برای فرزندان هم الگو می شود.
دور شوخی های زننده را خط بکشیداین دکترای روانشناسی عنوان کرد: صمیمی بودن رابطه زوجین نباید منجر به شکستن حرمت ها بخصوص در بین جمعی از دوستان و آشنایان شود چرا که با بروز کدورت و ناراحتی آنها همراه خواهد بود. عمدتا حفظ حرمت ها در بین اطرافیان باید بیشتر مورد توجه باشد، استفاده گاه و بی گاه از شوخی های زننده و صحبت های نابجا باعث می شود در دعوا و نزاع هم همان ادبیات مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شوخی هم اندازه و چارچوب خاص خود را دارد و با قصد توهین و مسخره کردن طرف مقابل می تواند به مشکلات زناشویی دامن زند ، افزود: در این صورت خانواده آسیب پذیرتر از قبل شده و زندگی فرزندان هم با این الگو گیری تحت الشعاع قرار می گیرد.
باورهای جنسیتی دست گل به آب می دهدنیکنام در پاسخ به این سوال که آیا درست است آقایان بیشتر از ادبیات طنز و شوخی بهره می گیرند، گفت: ضعف در کنترل رفتار و استفاده از ادبیات نادرست با همسر تنها برای آقایان نیست و ممکن است برای خانم ها هم وجود داشته باشد اما آقایان به دلیل باورهای جنسیتی و اینکه بیشتر از افراد خانواده می توانند نظر دهند معمولا در بیان حرفهایشان از شوخی و طنز بیشتر بهره می گیرند.
وی افزود: باورهای جنسیتی مانند مردسالاری از نسلهای قدیم به نسلهای جدید منتقل شده وذاین اجازه را می دهد که آقایان بیشتر از زنان در اظهار نظرشان به همسر شوخی یا توهین کنند.
به راحتی با اختلافات زندگی خود خداحافظی کنیدنیکنام با اشاره به اینکه مهارت ارتباطی زوجین بعنوان یک مهارت خاص، احتیاج به یک آموزش دارد، بیان کرد: در مشاوره‌های پیش از ازدواج به یادگیری الگوهای مهارتی طی شش ماه تاکید می کنیم چرا که بسیاری از تعارضات و طلاق زوجین ناشی از ناپختگی و عدم آگاهی کامل نسبت به مهارتهای ارتباطی زناشویی است.
وی یادآور شد: این الگوها باید ابتدا در خانواده به فرزندان ( چه دختر و چه پسر) آموزش داده شود اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد مراکز مشاره و کارگاههای آموزشی نسبت به این موضوع برای جوانان اقدام می کنند.
درواقع مهارت های ارتباطی همان سیاست رفتار با مرد یا زن است که در گذشته مطرح می شد و امروزه در این قالب جدید به زوجین آموزش داده می شود تا هرکدام ادبیات مکالمه و ارتباط با همسر را یادبگیرند و دیگر کنایه و دشنام و تعارض را در زندگی خود نبینند.
گزارش از محیامعصومی
  لینک های مرتبط
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز