گروه کودکان

شیوع دو برابری اضافه وزن در کودکان کشور

زهرا عبدالهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت الگوی تغذیه ای کودکان زیر 2 سال اظهار داشت: اضافه وزن و چاقی عامل خطر مهم برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان است که پیشگیری از اضافه وزن و چاقی باید از دوره بارداری مادر انجام شود. وی تصریح کرد: خانم باردار باید بداند از چه مواد غذایی استفاده کند تا دچار چاقی حاملگی نشود و کودک وی با اضافه وزن به دنیا نیاید.
عبدالهی با اعلام اینکه احتمال چاقی در کودکی که با وزن بیش از 4 کیلوگرم به دنیا می آید افزایش می یابد، گفت: وزن کمتر از 2 و نیم کیلوگرم در زمان تولد برای کودک احتمال ابتلا به اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن را در افراد بالا می برد و بنابراین مادر باردار باید با مراقبت های بارداری از الگوی تغذیه ای مناسبی پیروی کند.
وی با بیان اینکه رفتارهای غلط غذایی کودک در 2 سال ابتدای زندگی بر اضافه وزن و چاقی وی موثر است، اظهار کرد: ذائقه از دوره کودکی شکل می گیرد و عادت دادن آن به مصرف موادغذایی چرب، شیرین و شور ریسک ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در کودک افزایش می دهد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: باید از کودکی با آموزش به مادر وی را توانمند کنیم تا چگونه غذای کمکی را برای کودک آغاز کند؟
وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در کودکان کشور در حال افزایش است، تصریح کرد: آخرین مطالعات که مربوط به سال 91 و پس از دوره 10 ساله بوده، نشان می دهد شیوع چاقی در کودکان زیر 5 سال نسبت به گذشته 2 برابر شده که علامت خطر است و باید فعالیت های پیشگیرانه در دوره بارداری و بدو تولد را تقویت کنیم.
عبدالهی با اعلام اینکه بخشی از این فعالیت ها مربوط به شبکه بهداشت و درمان کشور و مراقبت های دوره بارداری و شیردهی است، بیان کرد: با توجه به آغاز طرح تحول از سال گذشته و قرار گیری کارشناسان تغذیه در مرکز سلامت جامعه در اولین سطح تماس با مردم، این افراد برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی مراجعه کنندگان به آنها آموزش و مشاوره ارائه می دهند.
وی ابراز کرد: آموزش ها و کلاس های ارائه شده توسط کارکنان بهداشتی و مراقبان سلامت به تنهایی کافی نیست و نیازمند مشارکت رسانه ها در اینباره هستیم تا تبلیغات مواد غذایی ناسالم، الگوی تغذیه ای نادرست را بین مردم رواج ندهیم و آنها به ویژه کودکان را تشویق به مصرف این مواد غذایی نکنیم.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: با نمایش رفتارهای غذایی درست در برنامه های صدا و سیما و مشارکت صنایع غذایی در تولید فرآورده های سلامت محور(مواد غذایی با قند، چربی و نمک مناسب) و با کمک سازمان ملی استاندارد و غذا و دارو این استانداردها بازنگری شده که بر این اساس از مقدار این مواد باید کاسته شود.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل کنترل چاقی و اضافه وزن، الگوی غذایی است، اظهار کرد: عامل دیگر تحرک و فعالیت های بدنی است و باید امکاناتی برای کودکان و سایر افراد جامعه برای افرایش تحرک آنها وجود داشته باشد.
عبدالهی افزود: اکثر خانواده ها بیشترین تلاش را برای کم تحرکی کودک خود با استفاده بیش از حد از وسایل حمل و نقل می کنند که همه عوامل باید در کنار یکدیگر به اصلاح الگوی تغذیه ای کمک کنند.
  لینک های مرتبط

  لینک های پیشنهادی
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز