گروه بیماربهای عفونی

شیوع هپاتیت B در ایران کمتر از یک درصد و ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1410

؛سید موید علویان در نشست خبری روز جهانی هپاتیت که امروز صبح در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: 20 سال قبل شیوع هپاتیت B در برخی مناطق کشور بیش از 5 درصد گزارش شده بود، اما از سال 73 با شروع واکسیناسیون نوزادان، افراد پر خطر و سایر گروه‌ها این رقم امروز به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به کمتر از 2 درصد رسیده است. در برخی نقاط نیز کمتر از یک درصد ابتلا به هپاتیت B وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B در افراد زیر ۲۸ سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۲ سال کمتر از نیم درصد است که نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.
رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه کشور ما جزو کشورهایی است که واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B در 12 ساعت اول تولد انجام می‌گیرد عنوان کرد: در طی سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در درمان هپاتیت B داشتیم و خوشبختانه تمام داروهای درمان این بیماری در کشور تولید می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار دارند.
وی تصریح کرد: نزدیک به 1 میلیون 450 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیتB هستند که متأسفانه از ابتلای خود به این بیماری بی‌خبرند بنابراین باید با اطلاع‌رسانی و غربالگری این افراد را پیدا کنیم و تحت درمان قرار دهیم.
علویان اظهار داشت: خوشبختانه واکسن هپاتیت B در انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود و از نظر کمبود این نوع واکسن هیچ مشکلی در کشور نداریم.
وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به هپاتیت B هیچ منعی برای ازدواج و فعالیت در جامعه ندارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری هپاتیت C اشاره کرد و افزود: راه انتقال این نوع هپاتیت از راه تماس‌های پرخطر، تزریق سرنگ‌های آلوده مشترک و تزریق خون آلوده است. باید توجه داشت که بیماران دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری هستند.
رییس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه 10 سال پیش شیوع هپاتیت C در بیماران دیالیزی بیش از 18 درصد بوده و الان به زیر 3 درصد رسیده است، گفت: میزان شیوع نیز در بیماران هموفیلی حدود 10 سال پیش بالای 40 درصد و در حال حاضر به زیر 10 درصد رسیده است. در بیماران مبتلا به تالاسمی میزان شیوع 10 سال پیش حدود 30 درصد بوده که در حال حاضر به زیر 8 درصد رسیده است، باید توجه داشت که در طی 9 سال اخیر حدود 8 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B به صورت رایگان درمان شده‌‌اند که این امر باعث شده میزان شیوع این نوع هپاتیت کنترل شود.
علویان با بیان اینکه 500 بیمار مبتلا به هپاتیت C مقاوم به درمان در کشور وجود دارد، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که تا سال 1410 هپاتیت C در کشور ریشه‌کن شود که البته هدف‌گذاری برای ریشه‌کنی هپاتیت C مقاوم به درمان سال 1400 است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بین 180 تا 250 هزار بیماری مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارد، افزود: قسمت اعظم مبتلایان به این نوع هپاتیت معتادان هستند که وزارت بهداشت با کمک بهزیستی، سازمان زندان‌ها و شهرداری اقدام به اجرای برنامه‌های کاهش آسیب کرده‌اند.
علویان در پایان خاطر نشان کرد: در سال گذشته 4 هزار 500 بیمار مبتلا به هپاتیت C تحت درمان قرار گرفته‌اند که تا پایان امسال این تعداد به 6 هزار بیمار می‌رسد.
  لینک های مرتبط

  لینک های پیشنهادی
مهاجرت به کانادا
کاشت مو
باربری تهران
طراحی سایت
مهاجرت به کانادا
گواهینامه ایزو
خرید کولر گازی از بانه
اسکالپ
.تمامی حقوق محتوا مربوط به وب کلینیک می باشد .
طراحی سایت و بهینه سازی سایت : آوینا پرداز